Record aantal WKK's in de zorgsector
Dat het goed gaat met cogeneratie en dan met name in de zorgsector, blijkt uit het record aantal projecten van de voorbije 20 maanden. EVW realiseerde installaties bij AZ St Augustinus te Antwerpen en Imeldaziekenhuis te Bonheiden. Dichtbij onze thuisbasis valt de bouwwoede bij de Gentse ziekenhuizen op. EVW is er betrokken bij de oplossingen voor stroomback-up, maar als het om duurzaamheid gaat, springen AZ Jan Palfijn (het volledig gerenoveerde complex kreeg - letterlijk - een WKK op zijn dak) en AZ Sint Lucas in het oog. Op deze laatste campus is het EVW label omnipresent, nu ook met een aardgas WKK van 500 kWe.
Dat warmte-krachtkoppeling geen nieuwe technologie is, maar vandaag meer dan ooit een sterkmaker in het streven naar energie-efficiëntie, bewijst E. VAN WINGEN NV (EVW). De zorgsector behoort tot de pioniers van het eerste uur en kon al twintig jaar geleden terecht bij E. VAN WINGEN NV. Zo haalde het toenmalige Heilig Hartziekenhuis in Eeklo een eerste WKK van 300 kWe al in 1995 in huis ter ondersteuning van de stookketel.
Warmte-krachtkoppeling is uiteraard slechts een deel van de energiebekommernis van de zorginstellingen. De stroom moet duurzaam, efficiënt, gegarandeerd zijn, maar het hele plaatje moet ook in elkaar passen. Deze puzzel voltooit EVW met de implementatie van in-house ontwikkelde softwareoplossingen voor complete en overkoepelende energiesturingen. Calamiteiten als kabelbreuk, netuitval, enz. worden hiermee oordeelkundig opgevangen, onder meer via web based applicaties. Dergelijke configuratie draait vandaag in AZ Vesalius te Tongeren waardoor het ziekenhuis beschikt over een totaaloplossing met noodstroomvoorziening , WKK en energiesturing, en dus over één aanspreekpunt.
EVW blijft zich uitdrukkelijk profileren als fabrikant van hoogkwalitatieve oplossingen op maat van de eindgebruiker. De projecten worden dan ook steevast gerealiseerd volgens de studie en onder het toezicht van de gespecialiseerde, onafhankelijke studiebureaus. De verschillende invalshoek van deze twee specifieke ervaringspolen is duidelijk de beste basis voor de tevredenheid van de klant.